suara kehidupanku memang tidak akan mampu menjangk

Pages

Bila Panas Melawan Sejuk


Dah hujung-hujung bulan ramadhan ni cuaca jadi semakin sejuk pulak. Awal ramadhan dulu cuaca asyik panas terik je sampai muka pun jadi merah. Tapi la ni hari-hari hujan dan tiap-tiap malam tidur berselimut. Tuhan Maha adil kan. Dia bagi sama rata. Mula-mula bagi umatnya terasa panas and then Dia bagi pulak kita rasa sejuk dalam bulan ramadhan.



Mak aku ada cakap bila panas kita minta hujan untuk bagi sejuk. Tak tahan panas sampai muka naik ruam bagai. Kesian tumbuh-tumbuhan semua kering sebab bumi tak basah. Adakala sampai berlaku kebakaran kecil disebabkan pokok kering. Tapi bila hujan turun hari-hari ada pulak yang mengeluh. Mengeluh sebab susah nak berjalan la,jalan asyik jem je bila hujan la, pening demam kena hujan la, susah nak ambik anak sekolah la (bagi ibu-ibu yang ambik anak sekolah dengan bermotosikal). Ada jugak yang berniaga pasar ramadhan mengadu bila hujan jualan tak jalan dan tak habis. Macam-macam kan.




Kenapa pulak jadi macam ni. Bila panas nakkan hujan supaya sejuk tapi bila dah hujan mengomel macam-macam pulak. Kenapa kita masih tidak puas hati dengan apa yang sudah diberikan. Masih ada perasaan tidak puas hati dengan nikmat yang diberikan. Bersyukur la kita dengan apa yang telah diberikan. Itu semua adalah kerja DIA. Tak perlulah kita nak menidakkan apa yang telah diberikan. Hanya bersyukur dengan nikmatNya..

No comments: